Login
+Follow

Cykeldag i Vålådalen

By cykelochuteliv on 2014.06.29 In Fjällcykling

I helgen var det dags för mig att frakta upp mina 6 kartonger med mat som ska flygas upp till Gåsenstugorna inför mitt stugvärdsskap så jag tog en tur till Vålådalen. När jag ändå var i krokarna så tänkte jag att en cykeltur var passande och två vänner (Lars och Jesper) skulle även de cykla i Vålådalen så vi möttes upp där och tog två cykelturer.

Cykeltur 1 – Blanktjärnarna
GPS och info

Vi startade med att cykla Blanktjärnsrundan som alltid bjuder på fin cykling med otrolig natur. Även fast det varit en relativt dålig försommar och en del regn har kommit så var det hyfsat torrt och den lilla lera som fanns var inte så blöt så det var snabbt och bra cykelföre hela rundan fram till tjärnarna och tillbaka.

Fin stig

En av de suveräna stigpartierna på åsen

Väl framme vid Blanktjärnarna så var vi ensamma och kunde njuta av kaffe, choklad och paus. Snön ligger som florsocker längst upp på topparna runt om i dalen och utsikten här blir jag aldrig trött på. Detta är verkligen en tur jag rekommenderar och det går att både vandra runt i en cirkel eller cykla vilket då oftast görs i en halvcirkel då andra delen av cirkeln inte lämpar sig lika väl för cykling om man inte är överförtjust i teknisk och stökig cykling. Det finns också möjlighet att ta en avstickare till Vålåfallet samt till andra tjärnar runt om i området…det finns flera med samma turkosa färg.

Fikapaus vid tjärnen

Panorama Blantjärnarna

Panorama Blanktjärn

Fjällen...

Fjällen…ja vad säger man

Vi vände efter en stunds paus, fika och det numera obligatoriska Instagram-postandet på cyklar mot träd och naturbilder. På vägen tillbaka över Matskålängarna mötte vi en hel familj med barn som cyklade till tjärnarna och det är alltid roligt att se. Vi pratade en del om att cyklingen i Vålådalen kan utvecklas mycket om turiststationen skulle satsa på det. Uthyrning av hel- och halvdämpade cyklar tillsammans med ledkartor på cykelturer som beskrivs på ett bra sätt skulle kunna locka många cyklister i blandade åldrar. Det finns ju rätt mycket cykling här i alla svårighetsgrader så besök gärna Vålådalen då cyklingen och naturen tillsammans med den avslappnande stämmningen runt stationen gör det till en suverän helhetsupplevelse. Här finns lite bra info och en karta över rundan oavsett om du cyklar eller vandrar.

Lars nöjd och glad

Undertecknad njuter av utsikten

Cykeltur 2 – Mot Stensdalen och Nulltjärn
GPS och info

Efter intagande av lunch på fjällstationen, fantastiskt god viltgryta med efterföljande våffla så var det dags att jaga bort paltkoman som infunnit sig så vi tog och cyklade leden mot Stensdalsstugan som visade sig vara fantastisk snabb och lättcyklad. Det var första gången jag cyklade denna runda och den kan varmt rekommenderas för alla typer av cyklister, för de mer erfarna är den rolig för att du kan ligga på rätt snabbt på de torra, breda och böljande stigarna. Nybörjare bör också gilla denna tur eftersom den är bred och framförallt så innehåller den väldigt lite stökiga partier, få rötter, stenar och andra trixiga partier.

Stensdalen och Nulltjärn (1)

Snabb, fin och bred stig

Stensdalen och Nulltjärn (3)

Smal spång

Stensdalen och Nulltjärn (4)

Klassiska kortet ”Cyklar mot träd”

Stensdalen och Nulltjärn (7)

Lera..”You cant escape it”

Stensdalen och Nulltjärn (9)

Torrt och vackert

Stensdalen och Nulltjärn (8)

Så här ska en spång se ut!

Normalt sett så cyklar man samma väg tillbaka men vi tog en avstickare till Nulltjärn (som kan ses på GPS-kartan). Nulltjärn är en liten fjälltjärn som förutom fjällutsikt, bra tältplatser också bjuder på en lång, grund och fin sandstrand som många badar i…när vädret är lite varmare än vad det var idag vill säga. Runt tjärnen finns en del bra och enkel cykling och Lars och Jesper tog en avstickare upp mot Kyrkstenen medan jag stannade under ett träd för att ta skydd mot regnet och lyssna klart på min ljudbok (man kan också säga att jag var trött i benen).

Stensdalen och Nulltjärn (16)

Ytterligare en bild till samlingen ”cykel mot träd”

Stensdalen och Nulltjärn (11)

Nulltjärns fina strand

Stensdalen och Nulltjärn (15)

Rötter, alltid en utmaning när de är blöta

Tillbaka i Vålådalen var benen trötta och efter 10 mil hem med bilen så var det gott med en kall öl, cykeltvätt, lite mat och soffläge resten av kvällen. Tack för en bra dag grabbar!

5 Responses to "Cykeldag i Vålådalen"

Comments (5)

1. Zebbe wrote:

Tack så jättemycket för tipset, vi körde blanktjärnsrundan innan jag läste detta och råkadr köra fel, vi körde vänster vid någon korsning och fick gå fem km, men stendalsrundan hitta vi här och den var fullständigt underbar att cykla, bra för tjejen vi hade med oss så hon kunde cykla mestadels av rundan och bra för oss andra som gärna ville köra lite fortare. Dock bör det varnas för första bron då däcken lätt fastnar där, jag hamna i en springa med framhjulet och fick en flygtur över styret och gled en bit på bron, kan rekommendera att hoppa av cykeln och gå över den bron.

• cykelochuteliv wrote:

Roligt att jag kunde tipsa er. Jag ska komplettera texten så man inte ska Behöva åka fel på Blanktjärnsrundan. Bron som du beskrev, var den på Stensdalsrundan? Den som finns där det går ner som i en liten sänka?

2. Nyfiken wrote:

Går det att cykla ända fram till Stensdalsstoúgorna?

3. Göran Dahl wrote:

Naturreservatet är mycket känsligt för erosion och slitage. Sällsynta, utrotningshotade blommor växer intill några stigar, betande renar får inte störas, unika istidsminnen får inte slitas ner.
    Länsstyrelsen har därför beslutat att cykling ska styras till de leder som gjorts i ordning för cykling från
    2016. Än så länge ingår därvid bl.a. Blanktjärnsrundan. Det är en försöksverksamhet som ska utvärderas. Vid
    för stort slitage, tendens till avvikelser från lederna kan det beslutas om begränsningar och mer förbud.
    På länsstyrelsens ”Ledvett” står angående cykling ”Avvik ej från lederna”. Man ska alltså INTE gå över Lunndörrsån mot Vålåfallet med cykel som föreslås som avstickare på denna sajt. Man ska INTE heller cykla mot
    Stensdalen eller Kyrkstenen. Det är viktigt att denna sajt uppdateras så att den stämmer med myndighetsbeslut 2016 för att förebygga missbruk och nedläggning av iordningjorda cykelleder.

• cykelochuteliv wrote:

Jag har försökt finna ut vad som gäller och ska prata med Länsstyrelsen. Jag finner inget uppenbart förbud mot att t.ex. cykla mot Stensdalen, om ett sådant finns ska det självklart följas men då har man lyckats gömt det väldigt bra då jag inte finner någon info om ett förbud när jag letar på Länsstyrelsens webbplats.

Vad jag kan se så är projektet i nuläget skapat för att bland annat förstärka mark och gå ut med information om vilka leder som rekommenderas. I materialet finns inte heller någon information om att något förbud skulle finnas mot att t.ex. cykla till Nulltjärn eller Kyrkstenen.

Jag har inget emot att rekommendera och visa vilka leder som rekommenderas för att minska slitaget och för att cyklingen ska kunna finnas jämte vandrare som jag själv också är men om jag ska skriva att ett rent förbud gäller för vissa sträckor så vill jag först få detta klarlagt från Länsstyrelsen som jag ska kontakta.

4. Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om mig

beskrivning

Fjällcyklist, vandrare och numera även novis fjälllöpare som gillar lätt packning och att vara ute. Jag hoppas kunna sprida inspiration och ge tips på bra turer men även trevliga bilder och andra tips.

Jag är stugvärd åt STF när jag kan och gjorde mitt första uppdrag på Gåsen 2014 och hoppas snart igen kunna vara värd. Jag prioriterar fikapauser, skoj och upplevelser före prestationer och antal kilometer och försöker vara miljövänlig i mitt sätt att utöva friluftsliv.

Med på mina små äventyr finns ofta hunden Quling som gillar uteliv minst lika mycket som mig...och fåglar!