Login
+Follow

Minitur i Storulvån

By cykelochuteliv on 2014.07.08 In Fjällvandring

Vädret såg toppen ut och vi hade fått besök av en 8-årig kille från Stockholm och hans mamma som skulle följa med oss på fjället. Vi tog bilen till Storulvån och fick direkt gå in till receptionen och hyra ett tält då vi glömde tältpinnarna till det ena tältet men med solsken och fylld matsäck så var det inte hela världen utan vi började vår vandring mot vandringens första tältplats Ulvåtjärn med två tält och pigga ben. Vi tog den mindre sommarleden längst Getryggen som ibland kan vara lite svår att finna och vi fick kryssa lite ospårat då och då men till slut så hittade vi den och kom fram till Ulvåtjärns vindskydd och dess fantastiska område.

När vi kom fram så fanns det ett par tält till men vi fann ett platt och bra tältställe där vi åt middag och bara njöt av solen och denna vackra plats. Myggorna dök upp och det blev dags att ta fram myggsprayen och hoppas på mer vind. Middag och godis ordnades fram och sen kändes kropp och ben lite piggare.

SAM_4710

Tältplats med utedass i horisonten

SAM_4708

Ulvåtjärns vindskydd, en fantastisk plats

SAM_4717

Vid Ulvåtjärns vindskydd

Nästa morgon uppfyllde våra önskningar med råge, det var en dag med riktigt starka vindar hela dagen fram till kvällen. Men som tur var så sken solen och det var fortfarande shorts- och t-shirtväder. Myggorna var som bortblåsta ända fram till kvällen vilket var väldigt skönt. Själv är jag inte så van att vandra med mygg då jag oftast brukar vandra i Augusti-September och när myggen kommer fram på kvällen och morgonen så påminns jag om varför. Vi gick tillbaka mot Storulvån längs vanliga leden och mötte där som vanligt en massa människor på väg till Blåhammaren. Jag påminns snabbt hur lite människor man ser utanför de stora lederna och hur härligt själv man får vara bara man går en mindre stig/led. Leden från Ulvåtjärn till Storulvån är för övrigt en alldeles underbar cykeltur som jag rekommenderar alla cyklister att cykla, mer info finns här om denna tur.

Vår hund bar sin egen packning som vanligt och han är en kämpe. Fjället bjuder på väldigt mycket spännande som hund, fåglar, lemmlar, renar och annat skoj så han höll alltid ett vakande öga på naturen.

Hundspaning

Vi vek av vid leden mot Sylarna och gick ner till hängbron där vi valde att stanna med tanke på våra onda höfter, axlar och vår tappre 8-åriga kompanjon. Efter lite rekande så fann vi en tältplats för natt nummer två och där satt vi och spanade ut över bron och trötta vandrare som kom från Sylarna mot Storulvån och dusch, mat och sköna sängar.

SAM_4750

Vinden som varit väldigt starkt gick nu mot vindstilla och då kom såklart myggen tillbaka, bara att rusta sig igen med mössa och myggspray och vår hund Quling fick ta skydd under en handduk från blodsugarna.

Tapper vovve

Efter två dagar av strålande sol så bjöd natten lite oväntat på mastodontåska och kraftigt regn men vi hade då redan krupit ner i sovsäcken och somnade lugnt in. Nästa morgon som på beställning hade regnet i princip upphört och vi åt frukost och begav oss den korta distansen som var kvar ner till Storulvån där vi festade till med glass, våfflor och en riktigt toalett. Jag passade även på att säga hej till en annan bloggare på outdrr.com som heter Jerre och just nu arbetar på Storulvån över sommaren vilket jag anar är alldeles super!

Sen var det dags att packa ryggsäckarna i bilen och bege sig hem för denna gång…via Åre Chokladfabrik där vi fick ett välbehövligt godistillskott. Hemma väntade lång dusch, kall dryck och soffan snällt på oss.

En liten tur som var minst lika härlig som en stor tur!

karta

0 Responses to "Minitur i Storulvån"