Login
+Follow

MTB Torkilstöten-Helags

By cykelochuteliv on 2014.07.25 In Fjällcykling

Då var det äntligen dags att cykla till Helags, en led som jag vandrat flera gånger och varje gång tänkt att jag vill cykla. Jag gjorde slag i saken och packade bilen och drog till Ljungdalen. Solen sken från klarblå himmel och jag visste att det skulle bli en het dag men med väldigt fin cykling.

Info om cykelturen
GPS och info
Längd: 1,2 mil
Svårighetsgrad: 2 av 5
Underlag: Stig 100%

Läs om alla turen i Jämtland och Härjedalen på min samlingssida över dokumenterade cykelturer.

Det går att cykla till Helags fjällstation både från parkeringen vid Kläppen eller från parkeringen vid Torkilstötens skidlift som jag valde att göra. Detta är alltså egentligen en vinterled men den fungerar utmärkt som sommarled både i Juli och i September då den är torr och i minaögon lika bra sommarled som den ordinarie sommarleden. Fördelen med att starta vid liften är att du går upp för slalombacken och har på så sätt tagit de flesta höjdmetrarna direkt och har sedan fin och relativt flack cykling största delen av turen förutom de sista 4 kilometrarna som går svagt uppför. Turen startar som sagt med en rejäl stigning där du får dra cykeln upp för backen men sen belönas du med riktigt fin och bra cykling ända fram till fjällstationen. Detta är en av fjällens bästa och finaste cykelturer tillsammans med Storulvån-Gåsån och Vålådalen-Stensdalesleden.

Jag började med att i 25 graders värme dra cykeln upp för slalombacken och en liten bit till vilket satte igång svettningen rejält! Efter att ha släpat mig uppför backen så var det dags för mig att njuta. Stigen går lite upp och lite ner men det är i princip flack cykling ända tills dess att denna vinterled korsar den ordinarie sommarleden från Kläppen och Kesudalen. Här får du nu njuta av det bästa Jämtlandsfjällens kan erbjuda i form av fjällcykling.

Salombacken Efter slalombacken Flow led Led

Efter ett par kilometer så finns en väldigt fin tjärn som jag kan rekommendera som badplats om du cyklar en varm dag. Just idag höll denna tjärn en behaglig temperatur på säkerligen 20-22 grader och jag badade och simmade en bra stund tillsammans med min hund. Bättre fjällbad än så här har jag aldrig varit med om! Jag hade turen att pricka två riktigt varma och fina sommardagar så det blev bad i sammanlagt tre olika bäckar/tjärnar.

Bada cykel vid tjärn

När det är drygt fyra kilometer kvar till Helags fjällstation kom jag in på den ordinarie sommarleden som kommer från Kläppen och Kesudalen. Nu började en svag uppförsbacke nästan hela resterande biten till fjällstationen men denna uppförsbacke är väldigt snäll så jag kunde cykla hela vägen till stationen utan att ta ut mig, det enda som var jobbigt var värmen….puh!

Som alltid i fjällen så slipper man inte undan spängerna men över lag så finns det bara fina spänger på denna tur, antingen enkla fina brädor utan glipor eller med en endast en smal glipa där hjulen inte fastnar så det utgjorde inga som helst hinder. Innan vi kom fram till stationen hittade vi ytterligare en fin tjärn som inbjöd till bad och det var bara att hoppa i och tvätta sig och ta en skön simtur igen.

SpängerHelags Juli 2014 (23)Uppför

Alldeles för snabbt var vi framme vid Helags fjällstation där jag fick njuta av en kall Jämtlandsöl och min hund Quling var minst lika nöjd att få hänga i skuggan en stund.

Stationen

Helags fjällstation

Quling

Vi sov över på stationen och cyklade nästa dag en längre tur mot Fältjägarstugan och sen in på Pilgrimsleden tillbaka till Torkilstöten men denna tur var en helt annan historia med bitvis gräslig cykling, punktering och ösregn blandat med medelhavsvärme så den kommer jag skriva om separat inom ett par dagar.

0 Responses to "MTB Torkilstöten-Helags"