Login
+Follow

Höst i Stensdalen

By cykelochuteliv on 2016.09.27 In Fjällstugor Fjällvandring Friluftsliv

I helgen var den sista helgen som STF håller sina fjällstugor och stationer öppna i Jämtland så jag och två kamrater bestämde oss för att ta en promenad till Stensdalsstugan och basta.

Eftersom vi alla hade gått den vanliga leden ett antal gånger både på skidor och till fots bestämde vi oss för att ta alternativa vägar både upp och ner. Vi parkerade vid Nulltjärn cirka 3 km efter Vålådalens station och gick mot Kyrkstenen och Kyrkstensfjället för att senare välja att gå upp på kalfjället och skråa oss över mot Stensdalen. På vägen stannade vi och kikade på gamla övergivna byggnader i Nyhemmen som var ett gammalt sameviste och någon form av ”Centralort” i dåvarande Tranris sameby. Jag har också hört/läst någonstans att barnen som bodde här flyttade till Stensdalen en del av året och gick i skola i en kåta som ligger en liten bit från STF Stensdalens nuvarande stuga. De använde då en stig som ska gå från Nyhemmen upp till Stensdalen kortaste vägen och den finns utmärkt på gamla kartor men inte nya. Jag gick in en bit bakom den gamla murstocken där stigen ska starta men den såg svårorienterad ut. Kanske tar jag en utflykt på den ett annat år och ser om den fortfarande finns?

Alla bilder tagna med en actionkamera då jag missade att ta med mig min riktiga kamera så kvaliteten är inte den bästa….

spisen dsc05742 dsc05741

Sista biten upp mot Kyrkstenen är mastig och lutar rejält men när vi kommit upp så belönades vi av en fantastisk utsikt och lite historia kring själva stenen.

”Namnet kommer sig från att en samepojke döptes på platsen någon gång under 1700-talets ofredsår. Svenska trupper tågade förbi platsen och vid ett tillfälle bad ett par föräldrar fältprästen om han kunde döpa deras son. Och detta gjorde prästen som tecknade korset i pojkens panna och gav honom namnet Fjällsten, ett samiskt släktnamn som lever kvar än i dag.”

dsc05759 dsc05761

Vi gick sedan ned mot leden på slutet och pinnade på rätt bra eftersom en lördag med strålande höstväder brukar innebära proppfull stuga och vi ville gärna sova i nya stugan. Och mycket riktigt visade det sig att om vi hade kommit typ en halvtimme senare hade vi nog inte kunnat sova så bra som vi gjorde då det kom drygt 45 gäster på stugplatsens cirka 35 bäddar så en del sov i lounge-hörnan och på golvet men det var inga problem…allt ordnar sig i fjällstugorna då man är så glad för tak över huvudet och någonstans att sova.

dsc05799 dsc05789 dsc05782dsc05795

Vi tog en vedeldad bastu innan middagen och mixed-passet blev fullt med cirka 10-12 personer i bastun och alla kastade sig i Stensån där det finns en liten pool, inte många grader varmt men otroligt härligt när man var kokhet från bastun.

bastu

Middag och en kall Tuborg samt lite sittande på verandan fick avsluta kvällen innan vi försökte somna till ljudet av en snarkande man i överslafen.

Söndagen startade med ett fantastiskt höstväder och många snabbade sig med frukostbestyren för att komma iväg. Dessutom skulle ju fjällstugorna stänga för säsongen så alla skulle tillbaka till Vålådalen vilket skulle innebära ett lemmeltåg på leden. Vi käkade frukost och begav oss upp på fjället där vi ganska direkt lade oss bland blåbärsriset och solade och drack kaffe. Efter en stund så pinnande vi vidare och valde att vika av från leden och ta den gamla leden ner till Nulltjärn där vi hade vår bil parkerad. Leden var mestadels väldigt fin men hade partier på fjället som var väldigt blöta och geggiga då inga spänger finns kvar. Men nere i skogen blev det fint och vi passerade härliga platser och tjärnar på vägen ner mot Nulltjärn och jag kan verkligen rekommendera att ta denna led någon gång!

Framme i Nulltjärn var utsikten helt otrolig, vindstilla, solsken och sandstrand….vi ville inte åka hem! Folk badade, grillade och cyklade runt tjärnen och det var verkligen en otrolig dag!

Så här gick vi!

dsc07461 dsc07453

Bara för att stugorna stänger så sluta inte åka till fjällen! Oktober kan vara fantastiskt fint och det finns tält och andra boenden som är öppna. Dessutom har STF:s stugor ofta ett nödutrymme öppet där du kan sova och betala i efterhand med inbetalningskort.

0 Responses to "Höst i Stensdalen"