Login
+Follow

MTB Frösön & Östersund

Här har jag påbörjat en samling av bra cykelturer runt om Frösön och Östersund. Sidan är under uppbyggnad.

Cykling runt Frösön och Östersund
Det finns nog lika många stigar och grusvägar på Frösön som det finns invånare så möjligheterna är nästan obegränsade. Jag ska försöka beskriva några av de turer som jag cyklat mest och som både är längre och kortare med olika svårighetsgrad. Bäst utdelning får man om man på något sätt cyklar runt Frösön men det finns kortare turer som du kan cykla och ändå få bra utdelning. T.ex. kan du ta cykeln med bil ner till Bynäset och starta och sluta där för kortare turer.

Frösö mellan
GPS och info
Denna tur är rätt lagom om du inte vill cykla hela rundan till Rödösundet och ner till Bynäset. Observera att grinden till grusvägen på Bergsgatan ibland kan vara stängd om bonden har sina djur ute på bete så då faller denna runda och du får cykla tillbaka ner mot Tanne eller Ändsjön  och ta en annan tur. Grinden finns på koordinaterna 63°11’19.5″N 14°34’57.1″E

Frösö runt
Det finns ganska många varianter på denna tur så detta är bara en variant. Man kan inkludera att cykla runt Bynäset men i nuläget är det inte lagligt att göra då det finns en grind som hindrar en rundning av Bynäset men denna kommer förhoppningsvis försvinna när försvaret städar upp efter sina lekar.

Frösö total
GPS och info

Detta är en tur som startar och slutar vid Frösö centrum någonstans nere vid broarna eller från Östersund. Du cyklar längst Storsjöns kant via Frösö Båthamn upp mot Frösö Zoo. Vid Per Magners väg viker du av ner i bostadsområdet på höger sida och viker sedan av vänster in på en skogsstig som letar sig fram runt Jämtrök och till slut hamnar du vid Tannes Ridskola. Cykla förbi hästhagarna och ner genom ett litet bostadsområde för att sedan följa ridvägen ner mot Lövtorpet. Vik av till vänster när vägen delar sig och följ den från början blöta fyrhjulingsvägen som sedan blir en stig. Fortsätt sedan mot Rödösundet via grusväg och stig. Från Rödösundet till Bynäset följer du nu stigen längst sjökanten och detta är den finaste delen av cyklingen. När du har kommit fram till Bynäset följer du kortare avsnitt av grusväg samt stigar upp till Golfbanan. Vidare går turen över Arnljot-ängarna och till Sommarhagen för att senare vika av över några fina sommarängar ner mot Valla där du får en riktigt härlig snabb skogsstig att följa. Cykla genom Valla ner mot centrum och här viker du av ner mot sjön genom bostadsområdet. Följ sedan sjökanten via stig och gångvägar runt Vallsundsbron och längst sjökanten tills dess att du igen hamnar vid gångbron in mot Östersund. En relativt lång tur som du bör göra när du är pigg i benen för att kunna njut av alla stigar och utmaningar längst denna rutt.

Om mig

beskrivning

Fjällcyklist, vandrare och numera även novis fjälllöpare som gillar lätt packning och att vara ute. Jag hoppas kunna sprida inspiration och ge tips på bra turer men även trevliga bilder och andra tips.

Jag är stugvärd åt STF när jag kan och gjorde mitt första uppdrag på Gåsen 2014 och hoppas snart igen kunna vara värd. Jag prioriterar fikapauser, skoj och upplevelser före prestationer och antal kilometer och försöker vara miljövänlig i mitt sätt att utöva friluftsliv.

Med på mina små äventyr finns ofta hunden Quling som gillar uteliv minst lika mycket som mig...och fåglar!